سال ۱۳۹۵، برای کافه‌بازار، سال میزبانی ۳۲ میلیون کاربر و بیش از ۱۰۰ هزار برنامه و بازی از ۲۱ هزار توسعه‌دهنده بود- توسعه‌دهندگانی که ۹۹/۵ درصد آنها ایرانی‌اند.


نسخۀ ۷ بازار که در آستانه نوروز سال ۹۵ منتشر شده بود و بستر پویا و منعطفی را برای عرضه برنامه‌ها فراهم می‌کرد، در طول سال، کافه‌بازار را پربارتر، و استفاده از آن را ساده‌تر و خوشایندتر کرد. پس از تغییرات عمده نسخه اولیه بازار ۷، از جمله امکاناتی که در سال ۹۵ به آن افزوده شد، پیشنهاد نصب برنامه بر اساس تاریخچۀ برنامه‌های متناسب با سلیقه کاربر، و همچنین بهبود جدی فرآیند جست‌وجوی کاربر بود که در اجرای آنها، فناوری‌های حوزۀ هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی به کار گرفته شد.


۱۵ تیم فنی و اجرایی کافه‌بازار که بیشتر اعضای آن‌ها را دانشجویان و نخبگان دانشگاه‌های برتر کشور تشکیل می‌دهند، در سال ۹۵ هم کوشیدند تا در کنار تیم‌های زیرساختی، ستادی و پیشتیبانی شرکت، تجربۀ استفاده از کافه‌بازار را -هم برای کاربران و هم تولیدکنندگان برنامه- بیش از پیش بهبود ببخشند.


در روزهای پایانی سال از اعضای خانواده کافه‌بازار خواستیم تا با نگاه به ۳۶۵ روز گذشته، به نقطه‌های روشن‌تر تقویم کافه بازار در سال ۹۵ اشاره کنند.



  • استفاده بی‌دردسر از کافه بازار


رضایتمندی کاربران همواره جزو اهداف کافه‌بازار بوده است. تیم پشتیبانی کافه‌بازار در سال ۹۵ از سوی کاربران ۲۰۰ هزار ایمیل و ۳۰ هزار تماس دریافت کرد. میانگین زمان پاسخ‌دهی به ایمیل‌ها از ۲۲۲ دقیقه در ابتدای سال به ۹۶ دقیقه در ماه اسفند کاهش پیدا کرد و تماس‌های تلفنی نیز با رضایت ۹۰ درصدی مخاطبان سال را به انتها برد.

امسال بخش راهنمایی و پشتیبانی نسخه سایت نیز افتتاح شد که در آن به ۸۰ درصد از سوالات رایج کاربران پاسخ داده می‌شود.


در سال ۹۵ روند بررسی برنامه‌هایی که برای انتشار در کافه‌بازار ثبت می‌شوند نیز تحولی بنیادین یافت. فاصله‌ بین بارگذاری یک برنامه تا انتشار آن نسبت به سال گذشته بهبود قابل توجهی داشت. میانگین زمان بررسی برنامه‌ها از ۴۸ ساعت در سال ۹۴ به کمتر از ۲۰ ساعت در سال ۹۵ رسید و زمان رسیدگی به شکایات از برنامه‌ها از ۷ روز به ۳ روز کاهش یافت.



  • رهایی از پرداخت سنتی اینترنتی


در راستای تسهیل روند خرید برای کاربران، کافه‌بازار در سال ۹۵ جایگزین نوینی برای پرداخت اینترنتی عادی معرفی کرد و این امکان را برای کاربر فراهم ساخت که بدون نیاز به وارد کردن همه اطلاعات بانکی خود برای هر بار خرید، به سادگی و صرفاً با ورود رمز دوم پرداخت خود را انجام دهد. دسترسی به این امکان که از مدتی پیش برای شماری از کاربران ایجاد شده، به زودی برای همه کاربران کافه بازار فراهم خواهد شد.


همچنین در سال ۹۵ کافه بازار در راستای تعامل با اپراتورها برای تسهیل پرداخت موبایلی، امکان خرید با شارژ ایرانسل را برای مشترکان این اپراتور فراهم کرد. سرویس پرداخت مستقیم از شارژ سیم‌کارت، سبب ساده‌ترشدن فرایند خرید برنامه‌ها، خریدهای درون‌برنامه‌ای و نیز بهبود سرویس اشتراک و تمدید خودکار آن برای کاربر شده و به رشد فروش توسعه‌دهندگان کافه بازار نیز کمک کرده است.

در این باره بیشتر بخوانید.


  • معرفی پدیده ای به نام «ناشر» در ایران


در سال ۹۵ کافه بازار با شناسایی یکی از محدودیت‌های رشد اپلیکیشن‌ها در کشور، به ایجاد و توسعه صنعت نشر کمک کرد، که موجب جهشی در رشد صنعت تولید و انتشار برنامه در ایران شد. اکنون بیش از هشت ناشر بزرگ در ایران برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌های کوچک تولید برنامه، امکاناتی از جمله تبلیغات، ارائه در بازار و پشتیبانی برنامه و بازی را فراهم می‌کنند و به این وسیله، توسعه‌دهندگان با برون‌سپاری فرایند نشر محصول خود، احتمال موفقیت برنامه‌های خود را بالا می برند.



  • پایان همکاری با عدد


مالکیت شبکه‌ تبلیغات هوشمند عدد که در ۵ سال گذشته در کنار کافه‌بازار شکل گرفت و رشد کرد، در تاریخ ۳۰ بهمن ماه  ۱۳۹۵ به طور رسمی به شرکت آوای همراه هوشمند پارس واگذار شد.

پس از این جابجایی، شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان، بیش از پیش بر ارائه خدمات پیرامون محصول کافه‌بازارتمرکز خواهد داشت.

در این باره بیشتر بخوانید.



  • کافه‌گپ؛ انتقال و اشتراک تجربیات در دانشگاه‌ها


پس از دو سال برگزاری موفق همایش پنجشنبه‌بازار که به توسعه‌دهندگان و فعالان صنعت اپلیکیشن و موبایل در ایران فرصت می‌داد تجربه‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند، کافه‌بازار بر آن شد که فرصت انتقال و اشتراک تجربه‌ها را به یک رخداد سالانه محدود نکند و در عین حال بر گسترش روابط میان صنعت و دانشگاه متمرکز شود. از این رو، در طول سال ۹۵ تیم‌هایی از کافه بازار با حضور در دانشگاه‌های مختلف و در قالب کارگاه‌ها، سمینارها و گپ و گفت، کوشیدند تجربیات فنی و غیرفنی خود در این عرصه را به دانشجویان علاقمند منتقل کنند. دانشگاه‌های شریف، تهران، خوارزمی، امیرکبیر، علم و صنعت، لار، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان در سال ۹۵ میزبان کافه‌بازار بودند.

کافه‌بازار همچنین حامی مسابقات ACM دانشگاه شریف بود و در برگزاری مسابقات AI Challenge نیز همکاری کرد.



  • کنگره جهانی موبایل در بارسلون و معرفی اکوسیستم اپلیکیشن در ایران


در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ که مهم‌ترین رویداد صنعت موبایل دنیا به شمار می رود، کافه بازار به عنوان تنها محصول ایرانی حضور داشت تا توانایی‌های علمی و فناوری بومی و ظرفیت‌های کشور را در سطح بین‌المللی معرفی کند. همچنین با حضور در این نمایشگاه در پی یافتن راه‌هایی برای توسعه کسب و کار خود و شناساندن کافه‌بازار به طیف وسیع‌تری از مخاطبان و نیز ایجاد فرصت‌های تازه‌‌ای در این زمینه و رشد تولیدکنندگان داخلی محتوا بود.



  • ایرانی بخر؛ پیشنهادهای بهتر در کافه بازار


در تابستان سال ۹۵ جشنواره «هواداری از برنامه ها و بازی های ایرانی« در کافه‌بازار اجرا شد. در این جشنواره، به مدت یک هفته، هیچ برنامه و بازی غیرایرانی ای در صفحه اول قرار نگرفت تا فرصتی باشد برای معرفی بیشتر برنامه‌‌ها و بازی‌های ایرانی و تشویق کاربران به استفاده از تولیدات ایرانی این صنعت نوپا و به تبعش آشنا کردن مخاطب با چهره‌های خوش‌فکر عرصه برنامه‌نویسی و بازی‌سازی.

امسال به چندین مناسبت هم جشنواره‌های دیگری از جمله کودک، رمضان، یلدا و تازه‌تر از همه جشنواره نوروزی »سبزه بازار» در کافه بازار برگزار شد که به کاربران پیشنهاد استفاده از برنامه‌های باکیفیت در زمینه‌های مختلف را می دهد.



کافه‌بازار گزارش آماری صنعت اپلیکیشن‌های موبایل کشور در سال گذشته را در فروردین ماه ۹۶ منتشر می‌کند.