سال ۹۷ سال گام‌هایی تازه در کافه‌بازار و تصمیم‌گیری‌ها و دستاوردهای تازه بود.

شمار کاربران فعال بازار در این سال به ۴۰ میلیون نزدیک شد، درآمد برنامه‌های ایرانی  ۸۷ درصد و درآمد بازی‌های ایرانی ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشت و بخش ویدیو به عنوان سرویس تازه‌ای از کافه‌بازار، هویتی مستقل یافت. امسال ۱۱۱ نفر به جمع مجموعه گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان اضافه شدند و شمار اعضای این خانواده‌ به ۳۳۸ نفر رسید که نسبت به سال گذشته، رشد ۴۹ درصدی داشت.  

نگاهی می‌کنیم به آنچه در این سال در کافه‌بازار گذشت.

بازار برای کاربران؛ تنوع در استفاده، جلب بیشتر اعتماد

توسعه و بهبود پخش ویدیو

در سال ۹۷ سرویس ویدیوی کافه‌بازار فعال شد. همزمان با جام جهانی فوتبال، ارائه‌ی محتوای ویدیویی مرتبط با این رویداد، منجر به بازدید بیش از ۵ میلیون نفر از صفحه‌ی جام جهانی و بیش از ۲ میلیون بار نمایش محتوای ویدیویی در کافه‌بازار شد. پس از این تجربه‌ی موفق، بیش از ۶۷۰۰ عنوان فیلم و سریال در بازار در دسترس کاربران قرار گرفت و اکنون کاربران می‌توانند بدون نیاز به نصب برنامه‌ی دیگر، این عناوین را در کافه‌بازار تماشا کنند. تا پایان سال ۹۷ بیش از ۴/۵ میلیون نفر در بازار محتوای ویدیویی را تماشا کردند و به طور میانگین روزانه ۱/۷۳ میلیون دقیقه محتوای ویدیویی در کافه‌بازار برای کاربران نمایش داده می‌شود.

 

افزایش امنیت کاربران

بازار با توجه به اهمیتی که به امنیت کاربر می‌دهد، برای بهبود امنیت کاربران‌ در سال ۹۷ اقدام‌های تازه‌ای را آغاز کرد و در سال آینده نیز در همین راستا گام‌های دیگری برخواهد داشت.

کافه‌بازار با اعلام مهم‌ترین دلایل رد برنامه‌ها و بازی‌ها در پاییز، علاوه بر بررسی برنامه‌ها و بازی‌ها پیش از انتشار آنها، پس از انتشار نیز با مشاهده‌ی هر نوع رفتار مخرب یا آزاردهنده برای کاربر، برنامه‌ی توسعه‌دهنده‌ی متخلف را از بازار حذف می‌کند و علاوه بر این، به کاربرانی که پیشتر، این قبیل برنامه‌‌ها را نصب کرده‌ باشند، هشدار می‌دهد که از گوشی خود حذفشان کنند.

استفاده‌ی بی‌دغدغه‌ی کودکان

در سال ۹۷ گام‌هایی نو در جهت سهولت دسترسی کودکان به محتوای مناسب و عدم دسترسی آنان به محتوای نامناسب سن‌شان برداشته شد. کافه‌بازار در سالی که در پیش است به این مسیر ادامه خواهد داد تا والدین با آسودگی خاطر بیشتر، بازار را برای استفاده از برنامه‌ها، بازی و تماشای ویدیوهای مناسب در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

انتخاب بازار

«انتخاب بازار» نشان تازه‌ای از سوی کافه‌بازار است که از نیمه‌های سال به صفحه‌ی جزئیات برنامه‌ها و بازی‌ها اضافه شد. این نشان به محصولاتی داده می‌شود که طبق نظر کارشناسان محتوای کافه‌بازار، از نظر کیفیت، شاخص‌تر از سایر محصولات تشخیص داده شده‌اند.

از جمله امتیازهای نشان «انتخاب بازار» این است که برنامه‌ها و بازی‌هایی که آن را دریافت می کنند، علاوه بر کسب اعتبار و اعتماد بیشتر نزد کاربر، امکان پروموشن بیشتری در صفحات مختلف بازار خواهند یافت.

سال ۹۷ تعداد ۱۰۹ بازی و برنامه این نشان را دریافت کردند.

 

بهترین‌های بازار

بازار در هر فصل بازی‌ها و برنامه‌های منتخب را معرفی می‌کند تا به انتخاب کاربرانش در این بخش‌ها کمک کند. در پایان فصل زمستان نیز این انتخاب در قالب نظرسنجی از سوی کاربران بازار صورت گرفت و کاربران، بهترین برنامه و بازی، و برای نخستین بار، پرطرفدارترین سریال و ویدیو سال ۹۷را انتخاب کردند.

برترین برنامه: قصه‌های قرآنی

برترین بازی: آهنگتو

پرطرفدارترین فیلم و سریال بازار: فیلشاه

سردبیران بخش برنامه و بازی بازار، نامزدهای این نظرسنجی را از میان محصولاتی که در سال ۹۷ تولید و در بازار منتشر شدند انتخاب کردند. در بخش ویدئو (فیلم و سریال) نیز پربیننده‌ترین‌های بازار در سال ۹۷ به عنوان نامزد پرطرفدارترین ویدئو سال معرفی شدند.

حمایت از تولید ملی در جشن متولد ایران

«متولد ایران» سومین جشنواره کافه بازار در حمایت از تولید ملی که در شهریور امسال برگزار شد، با استقبال توسعه‌دهندگان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و هشتگ #متولدایران بیش از ۷میلیون بار مورد بازدید قرار گرفت.

شعار امسالِ جشنواره «خوش نام و نشان، متولد ایران» بود و با رویکرد حمایت از محصولات معتبر توسعه‌دهندگان ایرانی برگزار شد تا به افزایش اعتماد و وفاداری کاربران نسبت به برنامه‌ها و بازی‌های باکیفیت ایرانی کمک کند. به همین منظور صفحه اصلی بازار به مدت یک هفته تماماً به برنامه‌ها و بازی‌های معتبر ایرانی اختصاص داشت و بیش از ۵۰۰ برنامه و بازی در این صفحه معرفی و برجسته شدند که این تعداد نسبت به رویداد سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

مردم به چه برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی علاقمندند؟

کافه‌بازار با انتشار فصلی گزارش‌های خود از دستگاه‌های اندرویدی کاربران بازار همواره می‌کوشد به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها کمک کند تصویر بهتری از ظرفیت‌ها و علاقمندی‌های کاربران دستگاه‌های اندرویدی به دست آنها بدهد تا صنعت اپلیکیشن‌های موبایل رونق و رشد پرشتاب‌تری بگیرد.

در گزارش فصل پاییز کافه‌بازار بیشترین تمایل کاربران هر استان به برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی مشخص شد.

گزارش کامل را در اینجا بخوانید.

پراکندگی جغرافیایی توسعه دهندگان ایرانی

امسال کافه‌بازار علاوه بر گزارش‌های فصلی، گزارش متولد ایران را هم تهیه و منتشر کرد که تصویر روشنی از موقعیت جغرافیایی توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها و توزیع درآمد آنها به تفکیک استانی ارایه می‌داد.

بر اساس این گزارش، استان تهران حدود یک چهارم توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایلی را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که بیش از ۴۵ درصد از درآمد دیجیتال برنامه‌های موبایلی متولد ایران،‌ به استان‌های خارج از پایتخت اختصاص یافته است.

گزارش کامل را در اینجا بخوانید.

 

خدمات تازه به توسعه‌دهندگان بازار

ابزار تبلیغات در جست‌وجو

در سال ۹۷ بخش تبلیغات در جست‌وجوی بازار برای توسعه‌دهندگان فعال شد.

ابزار «تبلیغات در جست‌وجو» که مبتنی بر کلیدواژه‌هایی است که کاربر جست‌وجو می‌کند، پیشنهادهای جدید و مرتبطی را در اختیارش قرار خواهد داد.

«تبلیغات در جست‌وجو» این امکان را به توسعه‌دهنده می‌دهد که محصول خود را به کاربر مورد نظر خود معرفی و عرضه کند و میزان نصب آن را بالا ببرد- ابزاری ساده و موثر که به کاربر نیز کمک می کند محصول مدنظر توسعه‌دهنده در بازار را کشف کند.

بیشتر بخوانید.

پیشخان، پنل تازه توسعه‌دهندگان با امکانات بیشتر

در سال ۹۷ پنل جدید کافه‌بازار با نام پیشخان جایگزین پنل قبلی توسعه‌دهندگان شد.

مزیت پیشخان نسبت به پنل پیشین این است که علاوه بر ارائه‌ی آمار جامع‌تر و جزئی‌تری از وضعیت کاربران برنامه‌ها و بازی‌ها، به کافه‌بازار این امکان را می دهد که در آینده ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهندگانش را با سرعت بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

آمار بازدید و اجرای برنامه‌ها، نظرات، و میزان فروش به تفکیک روز، استان، دستگاه مورد استفاده کاربران، و نیز تعداد اجرای برنامه‌های آنی از جمله امکاناتی است که در پیشخان در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

از دیگر مزایای پنل پیشخان، سهولت استفاده از آن روی گوشی‌های موبایل و تبلت است. 

 

حمایت از بازی‌سازان ایرانی

الکام گیمز؛ دیدار بازی‌سازان و بازی‌دوستان

مرداد ۹۷ همزمان با نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، کافه‌بازار در رویداد الکام‌گیمز برای نخستین بار میزبان منتخبی از بازی‌سازان ایرانی موبایل بود. ۳۱ بازی‌ساز، استودیو بازی‌سازی، و شتاب‌دهنده‌ی ایرانی بازی‌های موبایل در این رویداد با مخاطبان و علاقمندان حوزه‌ی بازی رودررو سخن گفتند و مشکلات بازی‌سازی را به گوش مسئولان نیز رساندند.

 

کافه‌گیمزها؛ رویدادهای تخصصی برای بازی‌سازان

در دومین و سومین رویداد تخصصی کافه‌گیمز در شهریور و بهمن ۹۷، بازی‌سازان و کارشناسان ایرانی حوزه‌ی بازی، دانش و تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و از تجربیات و آماری گفتند که کمتر به صورت عمومی در دسترس است. تعاملات بازی‌سازان با کارشناسان و به اشتراک‌گذاری تجربه دست‌اندرکاران صنعت، کافه‌گیمز را به رویدادی جذاب برای بازی‌سازان تبدیل کرده‌ است.

در کافه‌گیمز ۳ برندگان نهایی رویداد کژوال کمپ نیز معرفی شدند.

کژوال‌گیمز؛ ماراتنی برای ساخت بازی‌های موبایلی

رویداد «کژوال کمپ» با مشارکت کافه‌بازار و آواگیمز و با هدف ارتقای سطح بازی‌های موبایل ایرانی برگزار شد.

در طول این رویداد ۱۰ هفته‌ای تیم‌های شرکت‌کننده تلاش کردند با کمک گرفتن از مربیان منتخب از بین شاخص‌ترین بازی‌سازان داخلی، محصولی را با هدف موفقیت تجاری در بازار داخل تولید کنند. سه بازی مهره‌چین ساخته استودیوی آرمیک، شکمو ساخته‌ آزمایشگاه بازی‌سازی کاسپین و بازاران‌ ساخته استودیوی پاز گیم، برنده جوایز ۲۵۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریالی کافه‌بازار شدند.

 

کافه‌بازار؛ همراه جامعه، حامی نخبگان

 

افتتاح مدرسه در روستای زلزله‌زده

با مشارکت برنامه‌سازان و بازی‌سازان موبایل، روز دوشنبه ۵ آذر ۹۷ زنگ امید به صدا درآمد و درهای مدرسه‌ی یوسف صدیق در روستای زالوآب شهرستان روانسر به روی دانش‌آموزانش باز شد.

پس از زلزله‌ی تلخ غرب ایران در سال ۹۶، با همراهی اهالی صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی، بیش از ۱۸۹ میلیون تومان جهت ساخت مدرسه جمع‌آوری شد. این مبلغ حاصل مشارکت ۲۸ توسعه‌دهنده ایرانی و غیرایرانی با ۴۵ برنامه و بازی بود.

 

حمایت از مسابقه دانشجویی برنامه‌نویسی ACM

در آذر ۹۷ بیستمین دوره از مسابقه‌ی برنامه‌نویسی ACM در منطقه‌ی غرب آسیا به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و حمایت کافه‌‌بازار برگزار شد. هدف مسابقه ارتقای مهارت‌های برنامه‌نویسی و کار گروهی و حل مسائل بین دانشجویان است. همراه این مسابقات کارگاه‌های کارآفرینی نیز با حضور مدیران صنعت برگزار شد تا دانشجویان مستعد از مراحل ابتدایی جذب صنعت شوند.

حمایت از چالش جهانی ببراس در علوم رایانه

معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیده‌ی فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از مفاهیمی از علوم رایانه مانند اطلاعات، محاسبات و پردازش داده‌ها و روش‌های الگوریتمی آشنا می‌کنند.

برگزاری این مسابقه‌ با هدف ترویج علوم رایانه، اولین بار در سال ۲۰۰۵ اجرا شد و اکنون در بیش از ۶۰ کشور برگزارمی‌شود. شانزدهمین دوره‌ی این چالش با حمایت کافه‌بازار در سه گروه سنی پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی، هفتم تا نهم، و دهم تا دوازدهم متوسطه برگزار شد.

.

۳۱ زندانی نوروز را در کنار خانواده خود جشن می‌گیرند

 

نوروز سال ۹۸، عکس خانوادگی ۱۴ هزار خانواده، کامل نبود، چون یکی از اعضای این خانواده‌ها به دلیل ارتکاب جرایم غیر عمد و ناتوانی در پرداخت بدهی در زندان به سر می‌بردند.

از این رو، کافه‌بازار در کنار جمعی از دیگر کسب و کارهای آنلاین، بر آن شد تا به جای ارسال هدایای نوروزی، به آزاد شدن ۳۱ زندانی کمک کند تا بتوانند نوروز را در کنار خانواده‌ی خود جشن بگیرند.